Επικαιρότητα
1ο Φεστιβαλ Σχολικών Πειραμάτων & Κατασκευών Φυσικών Επιστημών Λακωνίας
Ιδιαίτερα επιτυχημένο χαρακτηρίστηκε το «1ο Φεστιβαλ Σχολικών Πειραμάτων και Κατασκευών Φυσικών Επιστημών- "Κάνω και Κατανοώ"» που υλοποιήθηκε στην αίθουσα εκδηλώσεων του 3ου Γενικού Λυκείου και του 4ου Γυμνασίου Σπάρτης «Γιάννης Ρίτσος».
Η εκδήλωση διοργανώθηκε με πρωτοβουλία του σχολικού συμβούλου Φυσικών Επιστημών κ. Κ. Τρίκολα, από το Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Φ.Ε.) Λακωνίας, σε συνεργασία με τους Διευθυντές και εκπαιδευτικούς του 3ου Γενικού Λυκείου και του 4ου Γυμνασίου Σπάρτης, με την υποστήριξη της Σχολικής Επιτροπής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Σπάρτης. Μαθητές και μαθήτριες σχολείων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Λακωνίας παρουσίασαν ευφάνταστα πειράματα και ευρηματικές κατασκευές, με μοναδικό τρόπο:
Το 1ο Γενικό Λύκειο Σπάρτης, με υπεύθυνο εκπαιδευτικό τον Φυσικό κ. Απ. Κορομηλά, εντυπωσίασε με πολύ πρακτικές, οικονομικές κι εύκολα υλοποποιήσιμες προτάσεις εφαρμογής των κινητών τηλεφώνων στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών. Τα παιδιά μετέτρεψαν τα κινητά τους σε γεννήτριες συχνοτήτων, καταγραφείς δεδομένων κι ανιχνευτές και υπολόγισαν φυσικά μεγέθη (επιτάχυνση, σταθερά ελατηρίου, περίοδο εκκρεμούς), δείχνοντας τον δρόμο για επωφελή και δημιουργική χρήση των "έξυπνων κινητών" στην εκπαιδευτική διαδικασία (εφαρμογές "Efecto Doppler" και "Sound Generator").
Παρουσίασαν επίσης, μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα εναλλακτική πρόταση για τον υπολογισμό της περιόδου εκκρεμούς, με μια πρωτότυπη πειραματική διάταξη, που τα ίδια είχαν κατασκευάσει, με τον λαμπτήρα ηλιακού φωτιστικού και φωτεινή πηγή laser ή φακό και βιντεοσκόπηση των αναλαμπών με ταυτόχρονη χρήση χρονομέτρου.
Μαθητές και μαθήτριες από το 2ο Γενικό Λύκειο και το 3ο Γενικό Λύκειο Σπάρτης συνεργάστηκαν και συμμετείχαν με δύο ρομποτικές εφαρμογές, ιδιαίτερα απαιτητικές στην κατασκευή: η 1η από αυτές ήταν μια μικρογραφία ρομποτικού διαλογέα πορτοκαλιών, ο οποίος, με τη χρήση αισθητήρων χρώματος, μπορεί να διαχωρίζει αυτόματα τα πορτοκάλια σε βρώσιμα, κατάλληλα για χυμοποίηση και μη βρώσιμα, και να τα τοποθετεί σε διαφορετικά δοχεία! Αξίζει να σημειωθεί ότι, η συγκεκριμένη διάταξη, έχει σχεδιαστεί και λειτουργεί με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αιολική και ηλιακή. Η 2η κατασκευή των ίδιων μαθητών και μαθητριών ήταν το τηλεχειριζόμενο υποβρύχιο "Hydrobot", το οποίο μπορεί να κινείται μέσα στο νερό και , εφοδιασμένο με ειδικούς αισθητήρες, μπορεί να χρησιμεύσει για σημαντικές μετρήσεις στο υδάτινο περιβάλλον της περιοχής μας.
Υπεύθυνος εκπαιδευτικός και των δύο εφαρμογών, ο Φυσικός του 2ου Γενικού Λυκείου Σπάρτης, κ. Αρ. Καναβάρος, με πρωτοβουλία του οποίου δημιουργήθηκε η αξιέπαινη ομάδα Ρομποτικής, με μαθητές και μαθήτριες των δύο Λυκείων.
Η ομάδα του 3ου Γενικού Λυκείου Σπάρτης, με «μαγικά» πειράματα Χημείας, προσέλκυσε και διατήρησε αμείωτο το ενδιαφέρον των παρευρισκομένων. Ουράνια τόξα, "μπλε μπουκάλια", "χημικοί δρόμοι", πολύχρωμες ανακρυσταλλώσεις και φωτεινές διασπάσεις υλοποιήθηκαν και παρουσιάστηκαν από τα ίδια τα παιδιά στο κοινό, με απλό και κατανοητό τρόπο. Ο ιδιαίτερος «προβολέας ολογράμματος», προβάλλοντας τρισδιάστατα είδωλα πολλαπλών ανακλάσεων, ήταν μία ακόμα μαθητική κατασκευή του 3ου Γε.Λ., η οποία οδήγησε τους θεατές της να αμβισβητήσουν την αντικειμενικότητα της όρασής τους.
Η Χημικός του σχολείου, κα Μ. Γιαννάκου, είχε προετοιμάσει άψογα από κάθε άποψη τα παιδιά, δίνοντας, όπως τόνισε, ιδιαίτερη έμφαση στο θέμα της ασφάλειας στο χημικό εργαστήριο.
Το Γενικό Λύκειο Κροκεών, με απίθανα πειράματα προερχόμενα από… το μέλλον, έκανε δυναμικά αισθητή την παρουσία του, αφήνοντας έκπληκτους τους παρευρισκομένους, με την επιστημονική τεκμηρίωση, την πρωτοτυπία, την ποιότητα αλλά και την ποσότητα των πειραματικών διατάξεων και των κατασκευών των παιδιών. Ο ανιχνευτής υποατομικών σωματιδίων, εφάμιλλος ειδικών εποπτικών κατασκευών σε εκπαιδευτικά προγράμματα του CERN (!), τα αυτοσχέδια φασματοσκόπια ακριβούς ανάλυσης και ταυτοποίησης ακτινοβολιών, η πειραματική αποτύπωση της εξέλιξης της ατομικής θεωρίας και της επιστημονικής αναζήτησης, συνθέσεις ταλαντώσεων με μοναδική αποτύπωση της σύνδεσης Φυσικής και Τέχνης, όσο εύκολα μαγνήτιζαν το νου και τη σκέψη, τόσο δύσκολα χωρούν σε μια σύντομη λεκτική περιγραφή.
Αξιοσημείωτη επίσης είναι, η ικανότητα των παιδιών να παρουσιάζουν και να επεξηγούν επιστημονικά τις εξαιρετικές διατάξεις, η οποία επιβεβαιώνει την αξία της υλοποίησης δράσεων αντίστοιχων αυτού του Φεστιβάλ, αλλά και σκιαγραφεί την ευρηματικότητα και το μεράκι του καθηγητή Φυσικής που προετοίμασε τα παιδιά, κ. Ν.Γορανίτη.
Οι μαθήτριες του Γενικού Λυκείου Γυθείου, με ένα εκπληκτικό ηφαίστειο-μικρογραφία πραγματικού- που θύμιζε την Αίτνα στις εντυπωσιακότερες εκρήξεις της, καθώς και με τη «χρυσόσκονη» που παρασκεύασαν, έδειξαν την εντυπωσιακή πλευρά της Χημείας των εκρηκτικών αντιδράσεων και των μοναδικών χρωμάτων! Οι μαθήτριες της ομάδας αυτής, ακολουθώντας πιστά τις υποδείξεις του υπεύθυνου εκπαιδευτικού κ. Π. Κούζουνα, Χημικού του Γε.Λ. Γυθείου, χειρίστηκαν με υποδειγματική επιδεξιότητα τα επιστημονικά σκεύη και όργανα του χημικού εργαστηρίου και χρησιμοποίησαν με ιδιαίτερη προσοχή τα χημικά αντιδραστήρια στα πειράματα που υλοποίησαν.
Η ομάδα του Επαγγελματικού Λυκείου Σπάρτης, με ένα πρωτοποριακό ηλεκτροκίνητο δίτροχο, κατασκευασμένο από πλαστικούς σωλήνες, πέραν των ιδιαίτερα θετικών σχολίων που απέσπασε από τα μέλη της επιστημονικής επιτροπής και τα παιδιά, έδωσε έναυσμα για σχετικές εποικοδομητικές συζητήσεις. Η αρτιότητα της κατασκευής και η υποδειγματική παρουσίαση των μαθητών, προέκυψαν ως αποτέλεσμα της άριστης συνεργασίας μεταξύ τους και της πολύτιμης καθοδήγησης των υπευθύνων εκπαιδευτικών κ.κ. Π. Κουντούρη και Γ. Καραμπίνη. Επιπλέον, προοπτική εφοδιασμού του διτρόχου με σύστημα τροφοδοσίας αειφορικής τεχνολογίας, το καθιστά πολλά υποσχόμενο, από πολλές απόψεις.
Το Γυμνάσιο Κροκεών, παρασκευάζοντας … στην θεωρητικά απαιτούμενη –σχετικά μεγάλη- ποσότητα «οδοντόπαστα για ελέφαντες» και μάλιστα εις τριπλούν, με τρία διαφορετικά χρώματα, απέσπασε επιφωνήματα επιβράβευσης, ανάμικτα με ζωηρό και θερμό χειροκρότημα!
Η ομάδα Φυσικής του Γυμνασίου Γερακίου παρουσίασε εφαρμογές του στατικού ηλεκτρισμού χρησιμοποιώντας διαχρονικής εκπαιδευτικής αξίας όργανα και συσκευές από το ιστορικό εργαστήριο του σχολείου «Παν. Πουλίτσας». Οι έλξεις, οι απώσεις και οι σπινθήρες σε συνδυασμό με τις άρτιες επεξηγήσεις των παιδιών, αποδείκνυαν το αδιαμφισβήτητα υψηλό επίπεδο εργαστηριακής παιδείας που παρέχεται στο σχολείο τους, με αδιάκοπη προσπάθεια και υπευθυνότητα από τη Φυσικό κ. Α. Σαράντη. Στο πείραμα της Χημείας «Φέρε μου το νερό σου να σου πω τι έχει μέσα» οι … γυμνασιόπαιδες Χημικοί μετρούσαν επιδέξια τη σκληρότητα των δειγμάτων νερού, εξάγοντας χρήσιμα συμπεράσματα για την ποιότητά του.
Οι «οικοδεσπότες» μαθητές και μαθήτριες του 4ου Γυμνασίου Σπάρτης «Γιάννης Ρίτσος», μαζί με τα απλά και ταυτόχρονα πλούσια και άκρως διδακτικά πειράματα για την κατανόηση της μηχανικής των ρευστών, είχαν προετοιμάσει και εμπνευσμένα μικρά θεατρικά δρώμενα, που παρουσίασαν, συνδέοντας επιδέξια τις επιστημονικές εφαρμογές και γνώσεις της Φυσικής, με την καθημερινή ζωή!
Τα παιδιά αποδέχθηκαν με χαρά το θέμα της Φυσικής που τους πρότεινε η υπεύθυνη εκπαιδευτικός κ. Ν. Χονδροπούλου και, με την υποστήριξή της, το εμπλούτισαν και το ανέδειξαν στον μέγιστο δυνατό βαθμό!
Όλα τα πειράματα που προαναφέρθηκαν, αξιολογήθηκαν από παρευρισκόμενους μαθητές και μαθήτριες καθώς και από Επιστημονική Επιτροπή, που συγκροτήθηκε για τον σκοπό αυτό, αποτελούμενη από τον κ. Κ. Τρίκολα, Δρ Γεωλόγο, Σχολικό Σύμβουλο Φυσικών Επιστημών Μεσσηνίας-Λακωνίας, την κ. Μ. Βλαχολιά, Δρ Χημικό του 1ου Γυμνασίου Σπάρτης, την κ. Β. Σκούφη, Φυσικό του Μουσικού Σχολείου Σπάρτης, τον κ. Μ. Τσαγγάρη, Φυσικό του 3ου Γυμνασίου Σπάρτης και τον κ. Ι. Φραγκή, MSc Ηλεκτρολόγο Μηχανικό, Διευθυντή του 1ου Εργαστηριακού Κέντρου Σπάρτης.
Τα κριτήρια αξιολόγησης αφορούσαν στην πρωτοτυπία, την επιστημονική τεκμηρίωση και την αρτιότητα των κατασκευών. Αξιοσημείωτη είναι η απόλυτη σύμπτωση των αποτελεσμάτων των αξιολογήσεων της Επιτροπής και των μαθητών και μαθητριών, βάσει των οποίων στην 1η θέση αναδείχθηκε η ομάδα συνεργασίας του 2ου και του 3ου Γενικού Λυκείου με την «Αειφόρο Ανάπτυξη και Ρομποτική Επιχειρηματικότητα» και το Ρομποτικό Υποβρύχιο «Hydrobot». Με ελάχιστη διαφορά, τη 2η θέση κατέκτησε το Γενικό Λύκειο Κροκεών, με τον μοναδικό ανιχνευτή υποατομικών σωματιδίων, την πειραματική αποτύπωση της εξέλιξης της ατομικής θεωρίας και τη σύνθεση των ταλαντώσεων, ενώ την 3η θέση κατέλαβε η ομάδα του 3ου Γενικού Λυκείου, με τις αμφίδρομες και πολύχρωμες εντυπωσιακές αντιδράσεις και τον αυτοσχέδιο τρισδιάστατο προβολέα ολογράμματος!
Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λακωνίας κ. Γ. Παπαδάκος, ο οποίος ασμένως υποστήριξε θεσμικά το πρωτόλειο αυτό εγχείρημα, ο Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων και Σύμβουλος Παιδαγωγικής ευθύνης του 4ου Γυμνασίου Σπάρτης κ. Μαν. Στεργιούλης , ο Διευθυντής του Γυμνασίου Κροκεών κ. Κυρ. Τραγάς, ο Υποδιευθυντής του 1ου Γε. Λ. Σπάρτης κ. Σωτ. Μουρτζίκος, ο Υπεύθυνος Σχολικών Δράσεων της ΔΔΕ Λακωνίας κ. Δημ. Βαχαβιώλος και ικανός αριθμός εκπαιδευτικών.
Εκπαιδευτική επίσκεψη στον χώρο της εκδήλωσης, με την αρωγή του Διευθυντή του 2ου Γε.Λ. Σπάρτης κ. Ι. Κωστάκη, πραγματοποίησαν μαθητές και μαθήτριες της Β΄ τάξης του σχολείου, με υπεύθυνη εκπαιδευτικό την Χημικό κ. Γ. Ανδριοπούλου,.
Ακάματα εργάστηκαν για την οργάνωση και την εξασφάλιση της απαιτούμενης υλικοτεχνικής υποδομής, οι διευθυντές του 4ου Γυμνασίου και του 3ου Γενικού Λυκείου κκ Ι. Κονδυλόπουλος και Αδ. Μανεσιώτης αντίστοιχα, καθώς και οι εκπαιδευτικοί του 4ου Γυμνασίου κκ Ι. Σταυρόπουλος, Φυσικής Αγωγής, και κ. Γ. Βαλκανάς, Φυσικός. Την πλήρη φωτογραφική κάλυψη και ζωντανή αναπαραγωγή με βιντεοπροβολέα ανέλαβε εθελοντικά ο μαθητής του 3ου Γε.Λ. Σπ. Κούρος, σε συνεργασία με τον συμμαθητή του Δημ. Μάζη και την ευγενική προσφορά του απαιτούμενου εξοπλισμού από τον φωτογράφο κ. Παν. Κούρο (Studio Kouros).
Η ιδιαίτερη επιτυχία της διοργάνωσης, συνυπολογιζομένων των ατελειών που συνδέονται κυρίως με την έλλειψη αντίστοιχης εμπειρίας στον νομό μας, καθιστά δεδομένη την προσπάθεια επανάληψής της. Με τα χρήσιμα συμπεράσματα της φετινής «πειραματικής» προσπάθειας και με αναστοχασμό των προτάσεων των συμμετεχόντων προς την κατεύθυνση της βελτίωσης, είναι περισσότερο από βέβαιο πως θα καταστεί δυνατή η καθιέρωση του «Φεστιβάλ Πειραμάτων και Κατασκευών Φυσικών Επιστημών» ως σημαντικού και πολύπλευρα επωφελούς ετήσιου θεσμού στον Νομό Λακωνίας!
=======