2ο Γενικό Λύκειο Σπάρτης


ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ 2ου ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΣΠΑΡΤΗΣ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «9th International Particle Physics Masterclasses 2014» - Προχωρημένα μαθήματα Φυσικής Σωματιδίων

Την Τετάρτη 9 Μαρτίου 2014, πενταμελής ομάδα μαθητών και μαθητριών της Β΄ Λυκείου του 2ου  ΓΕ.Λ. Σπάρτης, πήρε μέρος στη διεθνή διοργάνωση «9th International Particle Physics Masterclasses 2014» - Προχωρημένα μαθήματα Φυσικής Σωματιδίων, στο Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο, στην Αθήνα.

Κάθε χρόνο περίπου 10.000 μαθητές και μαθήτριες Λυκείου από 37 χώρες έχουν τη δυνατότητα να επισκεφθούν για μία ημέρα ένα από τα 160 εμπλεκόμενα Πανεπιστήμια ή Ερευνητικά Κέντρα με σκοπό να γνωρίσουν ζητήματα της Φυσικής των σωματιδίων. Τα τελευταία χρόνια, χρησιμοποιούνται δεδομένα από τα πειράματα που πραγματοποιούνται στον επιταχυντή LHC στο CERN.  H Ελληνική Ομάδα Εκλαΐκευσης του Ε.Μ.Π., σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ένωση Υπευθύνων Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών (ΠΑΝΕΚΦΕ) και τα κατά τόπους Εργαστηριακά Κέντρα Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Φ.Ε.), συντόνισε και το 2014 το Ελληνικό τμήμα αυτής της διοργάνωσης. Συμμετείχαν  τα Πανεπιστήμια Αθηνών, Θεσσαλονίκης και Κρήτης, το ΕΜΠ και το Εθνικό Κέντρο Έρευνας Φυσικών Επιστημών "Δημόκριτος".

Την πενταμελή ομάδα του 2ου ΓΕ.Λ., αποτελούμενη από τον Γεώργιο Θεοδωρακάκο, τον Ιωάννη Κοκκορό, τη Μαρία-Κανέλλα Κουτρουμπή, την Αγάπη Μπουζάνη και τον Γεώργιο Ρηγάκο, συνόδευσε  ο διευθυντής του σχολείου κ. Γεώργιος Κατσίγιαννης.

Οι μαθητές παρακολούθησαν ενδιαφέρουσες διαλέξεις με θέμα τη Φυσική Σωματιδίων και την Κοσμολογία, τα διάφορα είδη επιταχυντών και κυρίως για τον νέο, παγκοσμίως μεγαλύτερο, επιταχυντή LHC που βρίσκεται στη Γενεύη, στο Ευρωπαϊκό Εργαστήριο Σωματιδιακής Φυσικής CERN.

Στη συνέχεια εξασκήθηκαν στο πρόγραμμα ΗΥPATIA (HΥbrid Pupil's Analysis Tool for Interactions in Atlas). Πρόκειται για  ένα εκπαιδευτικό εργαλείο, το οποίο επιτρέπει στους μαθητές να μελετήσουν τα θεμελιώδη σωματίδια της ύλης και τις αλληλεπιδράσεις τους μέσω της παρατήρησης γραφικών αναπαραστάσεων/ υλοποιήσεων των προϊόντων από τις συγκρούσεις τους. Αυτά τα προϊόντα προέρχονται από "γεγονότα" που ανιχνεύει ο ανιχνευτής ATLAS. Ως πραγματικοί επιστήμονες, οι μαθητές ανάρτησαν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους σε ειδική για τον σκοπό αυτό επιστημονική ιστοσελίδα.

Τέλος, συμμετείχαν ομαδικά σε ένα quiz σχετικό με την ερευνητική τους δραστηριότητα, όπου αρίστευσαν, απαντώντας ορθά σε 6 από τις 7 ερωτήσεις.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες, επιστρέφοντας στο σχολείο ενθουσιασμένοι,  επεσήμαναν « αυτό που μας έμεινε, και μας άρεσε ιδιαίτερα, ήταν η συνεργασία με παιδιά άλλων σχολείων, οι νέες γνωριμίες και, φυσικά, οι τεράστιες μονάδες της Πολυτεχνειούπολης! Η επίσκεψη αυτή μας έκανε πραγματικά να ανυπομονούμε να περάσουν τα 2 χρόνια ώσπου να εισαχθούμε σε κάποια πανεπιστημιακή ή πολυτεχνική σχολή!».

Συμπερασματικά, η συμμετοχή των μαθητών σε αντίστοιχες διοργανώσεις και μάλιστα διεθνείς, αξίζει να υποστηρίζεται παντοιοτρόπως, ειδικά όταν πρόκειται για μαθητές της Β΄ Λυκείου, ευρισκόμενους προ των πυλών της επιλογής σπουδών και ενδιαφερόντων.  Η  επαφή και γόνιμη ανταλλαγή απόψεων με συνομηλίκους τους- επίλεκτους σχολείων της Ελλάδας και του εξωτερικού, η πανεπιστημιακού  επιπέδου προσφερόμενη βιωματική γνώση, και γενικότερα η δημιουργία πολλαπλών γνωστικών ερεθισμάτων, αποτελούν ανεκτίμητης αξίας μορφωτικά κεφάλαια και αξεπέραστα εφόδια ζωής.